Kurs i digital portträttmålning

Handskrivet...


10 saker jag ska göra innan sommaren tar slut

Nu har mer eller mindre halva sommarlovet gått, och jag frågar mig själv: Har jag gjort alla de saker jag ville göra? Vad ska man egentligen göra på ett sommarlov? Efter att ha suttit och funderat ett tag kom jag fram till slutsatsen: På sommaren ska man unna sig att göra onödiga saker som man annars inte hinner. Man ska göra töntiga saker, korkade saker, roliga saker, och man ska skratta åt alltihop! :)

När jag slutade skolan för sisådär ett halvt sommarlov sedan, fick jag höra på det bästa rektorstalet jag någonsin hört, och han pratade om just det.. vad man skulle göra på ett sommarlov. Jag kan ärligt talat säga att jag knappast minns något ordagrannt, men jag minns att jag skrattade och log rakt igenom hela talet. Min sommar lista är i vilket fall som helst inspirerat av hans tal!

Innan sommaren tar slut ska jag....

1... Springa barfota i ruskigt regnväder.
2... Ligga på en äng och försöka se gräset växa.
3... Äta en glass uppochner.
4... Göra bort mig.
5... Längta efter skolan.
6... Lära mig tio ord på japanska.
7... Fatta ett dåligt beslut, och skratta åt det.
8... Leka minst fem töntiga lekar.
9... Minnas hur det var att vara liten.
10..Göra flera ärliga försök..


Vilken är Johnny Depps bästa roll?

Godmorgon!

Jag har sen ett bra tag tillbaka velat bli skådespelare, eller i alla fall jobba med film på något sätt. Film, rörlig bild är ju konst på så många sätt! Under våren har jag varit med i en liten kortfilm, där jag spelade rollen som den 17 åriga tjejen Marie. Det var verkligen en spännande upplevelse, och jag lärde mig en massa! Kortfilmen är inte klar än, utan håller nu på att klippas och redigeras, jag är verkligen spänd på att se resultatet!

Min favoritskådespelare Jonny Depp, han får verkligen skådespelaryrket att verka enkelt. För visst är det otroligt hur många och framför allt olika roller han har spelat! Jag är helt fascinerad av hur bra har passar i verkligen alla filmer jag har sett med honom! Hur är det möjligt att spela allt ifrån den halvgalne Jack Sparrow till den charmiga, Roux i "Chocolat"? Bredden på hans karaktärer tyder på en stor talang som skådespelare! Han är helt klart en man som hittat rätt yrke!


(Bilderna är hämtade från google)


Vilken är Johnny Depps bästa roll?


Det är nästan svårt att välja bara en, för visst gör han alla sina roller så himla bra? ^^ Den bästa filmen tycker jag nog är "Chocolat", den är bara så underbar. Men om jag måste välja en av hans karaktärer, tycker jag mest om Willy Wonka! Han gör den rollen så grymt bra, och jag kan inte låta bli att vika mig av skratt varje gång jag ser den filmen.


Hej svej, leverpastej! // Rebbe P.S


Wanderer

Hej Hopp! Nu har jag precis läst klart sista sidan i "The Host", och det var helt underbar! Jag har både skrattat och gråtit när jag har läst denna bok, och jag kan lungt säga att den hamnar galet högt på min favoritlista! Till alla er där hemma, läs denna bok! :)

Nu när jag har läst klart boken, blev jag väldigt sugen på att måla lite. ^^ Jag kan inte låta bli att bli inspirerad! Men jag får se om jag hinner börja idag, det är tyvärr tveksamt när jag har saker som jag borde göra först. Men som sagt när man väl finner inspiration, gäller det att ta vara på den! :)

Här kommer ett litet citat fån boken:

"What are you staring at, Wanda?" Jaren's question  wasn't anxius, because I was smiling softley at the surprising scene.
"Something I've never seen in all my lives. I'm staring at... hope."

Mina bilder är hemma!

Goddag! Nu är mina bilder hemma från en liten utställning. På kulturhuset hemma där jag bor har det varit en ungdomsutställning, som man kunde skicka in två av sina verk till. Jag valde att skicka in dessa två. Jag tycker att dom passar ihop, det är lite samma stil.

Översta bilden heter "Neytiri" precis som karaktären i Avatar, som bilden föreställer. Den andra är ett porträtt på Michael Jackson, och om jag inte misstar mig så har jag visat er den förut. :) Jag ska be pappa ta med Neytiri till jobbet för att scanna in bilden till ordentligt. ^^

(Jag vet inte riktigt vad som hände med M.Js hår på fotot.. det ska inte vara så "bubbligt" ^^)


Hade gött allesammans!! // Rebecka P.S

Sockervadd under arbete

Godmorgon! Igår försökte jag som sagt filma när jag målade i PS. Det gick sådär, dels för att ljuset blev helt kasst så man ser typ inte färgerna och sen för att batterierna dog. :P Hoppas att det går att se nått i alla fall. Jag måste verkligen se till att bli bättre på det här!!


Hejdå! // Rebbe ^^

Sockervadd

Hej och godmorgon! Ledsen för det dåliga uppdateringen igår, men jag hade lite problem med mitt internett. ^^

Jag har suttit och kladdat lite i PS, nu på morgonen och resultatet ser ni nedanför. :) Tanken var egentligen att jag skulle filma under tiden jag målade för att kunna visa er, men självklart gick det inte så bra (Rebbe+kameror=falskt). Batterierna dog efter ett par minuter så jag fick bara ett par klipp. Ska se om jag kan göra nått av dom. :P


Idag blir sista dagen som parkeringsvakt på Gothia. Så nu är det sommarlov igen. :P Ha en bra dag! // Rebbe P.S

Delicate flower

Godmorgon! Nu är hela bilden klar....tror jag i alla fall. :P Det tog ganska lång tid att få klart denna bild, och ändå känner jag att den saknar något. ^^ Jag får se om jag fortsätter, men i nuläget ser jag den som klar!

Bilden är gjord i Photoshop Elements 4.0, tillsammans med min trogna Mac .


Bortom de blå, disiga bärgen, blommar körsbärsblommorna så skira och oskuldsfulla...


Ha en bra dag! // Rebbe P.S

Koner

Godmorgon! Jag kom precis innanför dörren efter en härlig simtur med Olli. Idag blir det mer jobb som sagt, och så ska jag se om jag kan få klart min kursbild i kväll om jag hinner!

Igår på jobbet fick jag höra en ganska underhållande ordvits.. ^^ Någon som har hört den här?

"Vad får man om man staplar två konor på varandra?"
"En kon-stapel"

Hehe, antagligen bara jag som tycker att den är rolig, men efter att ha flyttat en kon fram och tillbaka en hel dag (som jag fick göra som P-vackt på Gothia) är den faktiskt ganska roligt. :P


(Bilden är hämtad från google)

Ha den bra dag! Jag uppdaterar mer i kväll! // Rebecka P.S

Bio

Hej! Jag kom precis hem från jobbet, och nu ska jag strax iväg igen. ^^Nu ska jag se på bio med ma och pa. Vi ska se Robin Hood. Jag tvivlar på att den kan vara bättre än den gamla filmen med Kevin Costner, för den är ju bara såå bra, men det ska bli kul o se i alla fall. :P Ska se om jag hinner uppdatera när jag kommer hem. kram // Rebbe

Är ugglor snabbare än bussar?

Godmorgon! Tidigt i morse vaknade jag av en ganska komisk "mardröm". ^^Jag drömde att jag missade min buss till jobbet, och ända sättet för mig att komma i tid var att jag skulle förvandla mig till en fågel och flyga dit. Jag lyckades förvandla mig till en stor snövit uggla, men någonstans på motorvägen in till GBG blev jag människa igen, och jag han inte fram i tid... Då vaknade jag och trodde att jag hade missat jobbet... xP

(Bilden är hämtad från google)

Drömmar kan vara bra konstiga, tur att man vaknar.^^Men nu ska jag i alla fall göra mig i årdning för att åka till jobbet på riktigt (ej ugglevägen).

Ha en bra dag ! // Rebbe

GOTIHIA CUP

Tjolahopp! Nu drar Gothia cup igång, och i morgon blir det jobb som parkeringsvakt på gothia. ^^ egentligen hade jag tänkt att jag skulle bli klar med bilden som jag visade en del av igår, men jag har inte fått den klar än. ^^Som alltid drar det ut på tiden. Att avsluta en bild är nästan det svåraste. :P


(bilden är hämtad från Gothias hemsida)

Boktips

Hejsan! Timmarna bara flyger iväg när man sitter och jobba i Photoshop, som jag har gjort idag också. :P Bilden börjar snart bli klar, nu håller jag på med själva kursmaterialet.

För ett par dagar sedan började jag läsa en ny bok, "the host" av Stephenie Meyer, och jag kan bara säga att jag är heeeelt fast! Den är så spännande att jag knappt kan lägga ned den! Så för er som behöver tipps till ett trevligt tidsfördriv rekommenderar jag, Rebecka <bokmalen> P.S varmt denna bok! :)

(bilden är hämtad från google)

Ha en bra dag! // Rebbe

En körsbärsblomma

Godkväll allesammans! Nu har jag spenderat ännu fler timmar åt min bild i PS. Jag tänkte att jag skulle visa hur långt jag har kommit, men det blir bara en liten sneak peek denna gången med! ^^

Detta är alltså en av bilderna som jag planerar att använda i min kurs. Den är inte klar än (bakgrunden bland annat behöver jobbas på en del), men det närmar sig..


Godnatt och som så gott :)

Vermeer

Hej! Ledsen för att den dåliga uppdateringen idag. Idag har jag spenderat hela förmiddagen framför datorn, jobbandes flitigt i Photoshop. Jag har börjat på en ny bild, en bild som jag kommer att använda till en kurs som jag håller på att göra. Jag kommer nämligen framöver lägga ut kurser på sidan minkurs.se, kurser om teckning så klart :) Min första kurs kommer att handla om porträttmålning i PS, och det är den jag håller på att göra för tillfället. Mer info om detta kommer!

Idag ville jag dela med mig av en stor inspirationskälla som jag har! Jan Vermeer är en av mina absoluta favoritkonstnärer, hans bilder är bara så otroligt vackra! Titta bara på hur skickligt han använder alla färger, orange mot blå, ljus mot skugga, värme mot kyla, allt i en perfekt balans. Det är helt häpnadsväckande! här finns ändlöst inspiration att hämta! ^^

Bilden nedanför är en av Vermeers allra bästa tycker jag, den är så otroligt vacker...


(bilden är hämtad från google)

Hade gött! // Rebbe

RSS 2.0